Thursday, February 23, 2012

Homemade Playdough .. Cella suka :)

Playdough atau kita kenali sebagai tanah liat .. saya teruja untuk membuat sendiri playdough ini setelah melihat gambar yg diupload oleh seorg kenalan. "terinspirasi" la kunun nye. heh!

Apa lagi utk sikecil, dan ia sgt selamat & terjamin & menjimatkan cost :p

Apalagi, meminta pertolongan cik google sehingga berjumpa dgn blog puan ain Kebetuln hari ini saya tidak ke office dan anak kesayangan saya hanya ke kindi separuh hari, jd kami mencuba resepi yg dikongsi ole puan ain. terima kasih banyak² ye.

Disini saya serta kan resepi yg telah dicuba selebih kurang :)

Resepi Homemade playdough

Bahan²:
* 1 Cawan Tepung gandum
* 1 Cawan air
* 2 sudu besar krim tartar (saya beli di carrefour, brand nona)
* 2 sudu besar minyak masak cap buruh ;p
* 1/4 sudu besar garam
* Pewarna makanan (biru, merah, hijau) .. (pelbagaikan lg warna warni)




Cara² nye:
* sediakan periuk. masukkan semua bahan diatas ke dalam periuk kecuali pewarna makanan.
* kacau diatas api yg kecil, supaya tidak hangit. Kacau sehingga tepung td bertukar struktur nye sepert gambar dibawah.
* Tutup api. biarkan sejuk seketika.
* bahagikan dough kepada beberapa bahagian. masukkan pewarna bg setiap dough yg disediakan.
* Uli sehingga warna sekata








Taraaa! inilah hasil nya. Ok, my princess sgt suka.

Lihatlah hasil kerja Cella yg cuba ditonjolkan. Cantik kann?




Jgn malu² untuk mencuba ye :))

2 comments:

Ain Fajar said...

salam, play dough yg di hasilkan sendiri mmg memuaskan..bila ank suka lagi kita bersemangat kan..tq yer sbb sudi singgah kat blog ain dan mencuba buat play dough ni..dtg la lg lepak2 n try resepi masakan plak.

skrinepal - biarlah jari berbicara said...

salam.. ye sgt puas hati. terima kasih pada resepinye. saya masih baru dlm dunia blogging ni. sudilah² menjadi rakan blog saya,;p
InsyaAllah akan sentiasa singgah di blog ain utk mencuba resepi masakan ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...